duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

The show must go on

CIRQUE%20DU%20SOLEIL%20DILERIUM%202%20(Medium)Wat leven we toch in een spannende tijd. Midden in de crisis, althans dat denken we nu, worden we bestookt met tegenstrijdige geluiden over hoe te handelen. Gisteren las ik dat Cirque du Soleil honderden banen gaat schrappen.  Cirque du Soleil, één van de bekende Harvard businesscases van een succesvolle transformatie. Een ‘gamechanging’ bedrijf dat een nichemarkt in is gedoken met zeer veel succes. Het gaat ze al jaren voor de wind. Wat is er dan aan de hand? In het artikel wordt gesteld dat het circus een recordjaar achter de rug heeft met een verkoop van 14 miljoen kaartjes. Eenieder die er weleens is geweest, kan makkelijk uitrekenen dat ze dan een flinke omzet maken! Als je het wilt weten: bijna $ 1 miljard. Cirque du Soleil maakt desondanks bijna geen winst. En dus moeten er mensen uit.

Een heel ander geluid kwam deze week van John Fentener van Vlissingen en Wim van der Leegte. Zij braken deze week maar weer eens een lans voor familiebedrijven onder andere op BNR, in het FD, bij De Wereld Draait Door en zelfs de TROS TV Show. Zij stellen dat de kracht van deze bedrijven zit in de bedrijfsfamilie en dat je die zoveel mogelijk bijeen moet houden. Liever een loonoffer dan mensen ontslaan… (*)

Wat is nou wijs? Natuurlijk kun je daar zonder aanvullende informatie niet zomaar iets over zeggen. Maar ik zou verwachten dat Cirque du Soleil, met haar achtergrond als circus, bij uitstek een familiebedrijf is. Moet ze de familie dan ook bij elkaar houden? Klaarblijkelijk is ook Cirque du Soleil niet ontsnapt aan de tendens om almaar groter te moeten worden. In 2001 stelde Daniel Lamarre, de nieuwe CEO, dat Cirque du Soleil, met een omzet toen van $ 0,5 miljard, jaarlijks zou moeten groeien met 25%. En in 2008 werd besloten dat in plaats van één nieuwe show per jaar, er drie nieuwe shows per jaar gelanceerd moesten worden, dat er permanente voorstellingen op meerdere locaties moesten komen en dat er nieuwe variaties op de shows moesten komen (magie, variëté en musical). In deze tijd! Om de gewenste groei te realiseren, zijn mensen nodig. Inmiddels werkt er 2.000 man op het hoofdkantoor van Cirque du Soleil in Montreal; 40% van het totale personeelsbestand. Volgens de berichten zal de grootste klap hier vallen. Maar welke keuzes gemaakt worden, is vooralsnog niet helder. Volgens mij hoeft het zo moeilijk niet te zijn: ga terug naar je basis. In 2008 bedroeg de omzet ‘slechts’ $733 miljoen, maar de operationele winst $175 miljoen. De ingeslagen weg lijkt dus niet de juiste: groter is niet altijd beter. Ik ben benieuwd of Lamarre de weg terug weet te vinden!

(*) Noot:

Mathieu Weggeman (hoogleraar organisatiekunde TU/e) en Peter Swinkels (vml. CEO Bavaria) trekken in dit artikel een mooie parallel met het Rijnlands model, waarin de lange termijn prevaleert boven de korte termijn. Zoals Swinkels vertelt over Bavaria, een familiebedrijf sinds 1719: “Ons bedrijf is geen money making machine, maar een plek waar mensen samenwerken: een werkgemeenschap. Ik had de onderneming in bruikleen van vorige generaties. Het is daarom jouw opdracht om een beter bedrijf aan de volgende generatie over te dragen. Je moet iets positiefs toevoegen. Dat geeft vanzelf al een heel andere horizon – dan kun je onmogelijk de snelle winst centraal stellen.

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: