duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Nog eens over dat pak

1256657996-corona_board_meeting_1912Een paar maanden terug schreef ik over de rol van het pak in organisaties. Ik plaatste voorzichtig de hypothese dat het pak weleens een situationele factor zou kunnen zijn, die een rol speelt bij ongewenst gedrag in organisaties. Ik ben veel aangesproken op het stuk, zowel door mensen die voor- als mensen die tegenstander zijn van dit idee. Echt veel verder bracht dat me nog niet, vooralsnog blijft het bij meningen. En toen was daar vorige week ineens een interessant bericht op BNR.

Uit ‘Het Beste Werkgeversonderzoek’ van Effectory en VNU Vacature Media komt naar voren dat de beste werkgevers van Nederland geen pak dragen, maar een spijkerbroek. “De spijkerbroek zorgt voor een informele sfeer en daardoor zouden werknemers harder gaan werken. Verder moet een werkgever interesse tonen, zelf hard meewerken en zijn gezicht laten zien op de werkvloer.

Dat is een interessante constatering. In mijn post gaf ik aan dat het pak wellicht een soort kostuum is, dat een verkleedpartij plaatsvindt die men uitvoert om zijn ‘werkrol’ in te kunnen nemen. En dat die werkrol wel eens zou kunnen leiden tot ongewenst (agressief, minder efficiënt en effectief) gedrag. De bevindingen uit het onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media duiden erop dat deze werkrol in pak ook als een meer formele rol wordt beleefd. En klaarblijkelijk leidt juist informaliteit tot hogere productiviteit. Dat brengt wat mij betreft het pak op een 0-2 achterstand. Van Regteren Altena gaat het zwaar krijgen…

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

