duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

7 trends voor ondernemers om rekening mee te houden

De wereld verandert voor altijd.” Zo begint de publicatie van de Rabobank ‘Cijfers & Trends – MKB visie‘ van oktober 2012. Tja, je kunt het woordje ‘voor’ weglaten en de kop zou meteen niet zo heftig zijn, maar minstens zo waar. Dat neemt niet weg dat ik me wel kan vinden in het geschetste beeld dat ‘de wereld midden in een overgangsfase zit’. Wie zal pieken is degene die de steeds snellere veranderingen weet bij te houden en meesurft op de elkaar vlug opvolgende trends.

In de publicatie schetst de Rabobank 7 trends waar ondernemers rekening mee zouden moeten houden:

  1. Klinkende keuzes: “Er is een groeiende behoefte aan aanbieders die een helder overzicht bieden van hun producten. Die hun klanten het gevoel geven in control te zijn, maar die daar geen grote tijdsinvestering voor terugvragen.”
  2. #IWIN: “Alles, ook in de fysieke werkelijkheid, moet 24 uur per dag binnen handbereik zijn. […] IWIN: I Want It Now.”
  3. De wereld dichtbij: “Ontwikkelingen houden steeds minder rekening met landsgrenzen. […] Ondernemers concurreren in toenemende mate in een wereldwijd speelveld.”
  4. Do It Together (DIT): “Hierin gaat het om samenwerking. Om het gezamenlijk inkopen, ontwikkelen of verkopen van producten en diensten, bijvoorbeeld. Of om het betrekken van klanten, leveranciers en andere ondernemers in innovatieprocessen.”
  5. Groen is poen: “Zorgen dat het eigen bedrijf zo lang mogelijk standhoudt, in het bijzonder dankzij een milieubewuste en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering. Dat is ‘duurzaam ondernemen’; de nieuwe standaard voor ondernemers.”
  6. Hebben maar niet houden: “Wereldwijd hechten mensen steeds minder waarde aan bezit. De status van eigendom neemt af. Niet het ‘hebben’ is belangrijk, maar het ‘gebruik maken van’ […].”
  7. Voel het verschil: “Waar het uiteindelijk om gaat is dat u een gevoel overbrengt bij uw potentiële afnemers. Dat uw product of dienst iets met hen doet, een beleving bij hen opwekt, hen raakt – op een manier zoals andere, vergelijkbare producten en diensten hen niet raken.”

De 7 trends vormen mooie gespreksstof voor uw organisatie. Dat gesprek zou bijvoorbeeld kunnen plaatsvinden met het model van High Commitment High Performance (HCHP) organisaties van Beer waar ik vorig jaar over schreef:

Bij de drie pijlers voor duurzaam succes van HCHP-organisaties, kunnen verschillende vragen geformuleerd worden, die u kunt voorleggen aan uw team:

  • Psychological alignment: wat betekenen deze trends voor de betrokkenheid van onze interne stakeholders? Wat betekenen deze trends voor onze externe stakeholders? Hoe betrekken wij onze stakeholders bij onze gedachtevorming over deze trends?
  • Learning & change: in hoeverre herkennen wij deze trends in (de omgeving van) onze organisatie? Spelen we er op in? Zien we andere (relevante) partijen erop inspelen, en zo ja, wat doen zij dan? Hebben we hierover voldoende het gesprek met elkaar? Krijgen we de signalen door? Wat doen onze medewerkers met de trends? Moeten we meer informatie gaan ophalen over de betekenis van deze trends voor onze organisatie? Vertalen we onze gedachten ook naar acties?
  • Performance alignment: moeten we onze strategie aanpassen naar aanleiding van deze trends? En wat betekent dat voor onze organisatie-inrichting: moeten we deze aanpassen naar aanleiding van deze trends?

De trends vormen een mooi start- of ijkpunt om uw organisatie (weer) eens onder de loep te nemen!

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: