duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Wat tips van Jobs

Henry Ford schijnt gezegd te hebben: “als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.” Hét rolmodel in deze traditie in de huidige tijd is (of helaas: was) Steve Jobs, één van de oprichters en de voormalig CEO van Apple. Jobs was een visionair. Hij zag producten voor zich, die nog niet bestonden, maar waar wel behoefte aan was. Hij was daar stellig in: de klant weet niet altijd wat hij wilt, dus vraag het hem ook niet. Het valt niet te ontkennen dat Apple één van de meest succesvolle organisaties van deze tijd is. Ter illustratie: de winst bedroeg in het eerste kwartaal (!) van dit jaar 11,6 miljard (!) dollar. Van zo’n bedrijf moet toch iets te leren zijn.

Deze vakantie heb ik me dus op Jobs’ biografie gestort. Na lezing van zijn biografie, kun je eigenlijk niet anders dan concluderen dat Steve Jobs geen heel makkelijk persoon was. Geef 10 willekeurige medewerkers een profielschets van Steve Jobs zonder zijn naam te noemen, en 9 van hen zullen (denk ik) aangeven nooit voor zo iemand te willen werken. Je bent in Jobs’ ogen een held (soms), of je bent een loser (vaak). Jouw ideeën zijn waardeloos, maar de week erna worden ze doodleuk gepresenteerd als de zijne. En zijn ‘Reality Distortion Field’ is zowel een kracht (want hij denkt niet in beperkingen) als een verschrikking (hij ziet alleen wat hij wil zien). En zo staan er vele illustraties, ook in privésferen, van een man die je nou niet direct voor je ziet als een ideaaltype leider. Toch staat het buiten kijf dat Jobs met Apple een prachtig bedrijf heeft opgebouwd. Niet alleen, maar zijn bijdrage staat niet ter discussie. Dus welke handvatten geeft hij mee? Ik waag een poging er enkele aan te reiken:

  • Jobs hanteert een eenvoudige strategie. Telkens weer. Hij kiest er altijd voor om te focussen op een paar producten, het liefst zonder varianten (de keuze tussen zwart en wit is al heel wat). Deze producten moeten perfect zijn; er worden geen afwegingen gemaakt om snel meer winst te maken door bijvoorbeeld inferieure (goedkopere) componenten te gebruiken. Winst maken is voor Jobs nooit een doel geweest. En als het product niet perfect is op de afgegeven launching date, wordt het later. Maar als het komt, doet het de wereld versteld staan. 
  • De cultuur binnen Apple kan volgens mij het beste omschreven worden met woorden als creativiteit, diversiteit, open, hard en toch sterk verbindend. Daar lijken wat tegenstrijdigheden in te zitten, maar dat kan omdat Jobs alleen met ‘A-spelers’ wilde werken. En A-spelers willen volgens Jobs ook alleen met A-spelers werken. Dus Apple had en heeft een grote aantrekkingskracht op talent, los van de nukken van een leider als Jobs. Ja je wordt soms afgeblaft, maar je hoort wél bij Apple. 
  • De visie van Jobs op de ideale structuur van een organisatie blijkt uit een illustratie waarom het Sony niet lukte om een Itunes / Ipod (succesvol) te lanceren. De oorzaak: de opdeling in divisies met eigen belangen; synergie bereiken in dergelijke bedrijven is ‘volstrekt onhaalbaar’. Jobs hield zelf een oog op al zijn teams en dwong hen om als één coherent en flexibel bedrijf te werken, met niet meer dan één algemeen belang. Bovendien, zo wordt gesteld, maakte Sony zich zorgen om concurrentie met eigen producten. Eén van Jobs’ regels was dat je nooit bang moest zijn jezelf weg te concurreren. “Als jij het niet doet, dan doet iemand anders het wel.”

Eigenlijk worden de belangrijkste tips door Jobs zelf uiteengezet in het laatste gesprek dat hij heeft gevoerd met Larry Page, één van de oprichters van Google. Jobs wilde hem wat lessen meegeven, omdat hijzelf ook door iedereen geholpen was toen hij jong was. “We praatten veel over focus en het kiezen van mensen. Hoe je kunt weten wie je kunt vertrouwen en hoe je een team van ondergeschikten op kunt bouwen waar je op kunt rekenen. Ik beschreef hoe hij moest verdedigen en aanvallen om te voorkomen dat het bedrijf futloos werd of vol kwam te zitten met B-spelers. Het voornaamste dat ik benadrukte, was focus. Bedenk wat Google moet zijn als het bedrijf volwassen is. Nu doet het van alles wat. Wat zijn de vijf producten waarop je je wilt richten? Doe de rest weg, want die halen je naar beneden. Ze maken een Microsoft van je. Zij zorgen ervoor dat je producten maakt die wel voldoen, maar niet geweldig zijn.

De biografie van Jobs wordt door bespiegelingen van hemzelf afgesloten. Ik licht er een paar mooie statements uit:

  • “Het is mijn passie geweest om een duurzaam bedrijf op te bouwen waar mensen gemotiveerd werden om fantastische producten te maken. Al het andere kwam op de tweede plaats.”
  • “Het is onze taak om dingen te lezen die nog niet op de bladzijde staan.”
  • “Volgens mij lijken grote kunstenaars en grote ontwikkelaars op elkaar, omdat beiden het verlangen hebben zich te uiten.”
  • “Ik heb mijn eigen theorie over waarom verval toeslaat in bedrijven als IBM en Microsoft. Het bedrijf doet het fantastisch, het vernieuwt en krijgt op een of ander gebied het monopolie of bijna, en daarna wordt de kwaliteit van het product minder belangrijk. Het bedrijf gaat meer waarde hechten aan geweldige verkopers, omdat die de grafiek van de omzet kunnen beïnvloeden, niet de productontwikkelaars en ontwerpers. Dus uiteindelijk zijn het de verkoopmensen die het bedrijf gaan leiden. […] Als de verkooplui het bedrijf leiden, doen de productlui er niet zoveel meer toe en een heleboel haken af. Dat gebeurde bij Apple toe Sculley het overnam (red: de CEO die Jobs eerder Apple uit gewerkt had en waarna de magere jaren van Apple begonnen), wat geheel mijn fout was, […]”
  • “[…] Dat is de cultuur die ik getracht heb te scheppen. Wij zijn bloed-eerlijk tegen elkaar en iedereen mag tegen me zeggen dat ik een klootzak ben en ik kan hetzelfde tegen hen zeggen.”
  • “Je moet altijd blijven aandringen op innovatie.”

Het moge duidelijk zijn: Steve Jobs was bijzondere man met een sterke eigen visie. Jobs is overleden op 5 oktober 2011. Bijna een jaar verder blijven de resultaten van Apple vér boven het maaiveld uitsteken (hoewel het beleggers klaarblijkelijk nooit genoeg is). De lessen van Jobs lijken vooralsnog stevig binnen Apple verankerd. Ik ben benieuwd of andere bedrijven ze (kunnen) overnemen!

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Een gedachte over “Wat tips van Jobs

  1. Pingback: Simon Sinek stinks! | duurzaamsucces

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: