duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Check the facts!

Vaccinproductie voor Nederland in Indiase handen” kopte NU.nl afgelopen maandag 2 juli. Ik weet meteen dat er iets in dit bericht niet klopt. En het maakt me nieuwsgierig: wat ga ik aantreffen als ik verder lees? Ik schrik er behoorlijk van. Het artikel bevat feitelijke onjuistheden, verkeerde voorstellingen en onvolledige informatie. En dat terwijl NU.nl inmiddels voor miljoenen Nederlanders dé nieuwsbron is. Hoe betrouwbaar is de berichtgeving op deze site dan eigenlijk?

Laat ik beginnen met de mededeling dat ik het (voormalig) Nederlands Vaccin Instituut (NVI), waar het bericht over gaat, vrij goed ken. Ik liep er rond toen de toenmalige minister van VWS (Ab Klink) besloot te stoppen met de productie van vaccins. Persoonlijk vond ik dat jammer. Nederland had een unieke positie in de wereld op dit terrein en met het NVI een vehikel in handen waar op allerlei terreinen bijzondere prestaties mee zouden kunnen worden neergezet. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingssamenwerking, Europese samenwerking en een (beperkte) ‘countervailing power’ tegen het marktfalen in de farmaceutische sector. Maar daar zat, in ieder geval in het toenmalige construct, wel een prijskaartje aan. Een prijskaartje dat de minister niet meer wilde betalen.
De minister besloot aldus de productie van vaccins door de overheid te stoppen en te verkopen. Dat verkoopproces is zojuist afgerond. De kopende partij is het Serum Institute of India (SII) geworden. En wat staat er nu in de berichtgeving hierover:
  • “SII gaat vaccins produceren voor de Nederlandse markt” > feit: het volledige Rijks Vaccinatie Programma (RVP) wordt momenteel ingekocht bij derde partijen en dus niet door het NVI zelf geproduceerd
  • “In 2009 al besloot het instituut te stoppen met het maken van vaccins” > feit: zoals hiervoor al aangegeven, was het de minister van VWS die besloot te stoppen met de productie van vaccins (niet het instituut zelf)
  • “Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zal zich blijven bezighouden met onderzoek en ontwikkeling en de inkoop en distributie van vaccins voor het Rijksvaccinatieprogramma en de griepprik” > dat klopt, maar ook de opslag blijft in publieke handen
  • “De grondstoffen die nodig zijn voor de productie van de vaccins, blijven overigens in handen van de Nederlandse staat” > feit: het gaat niet de grondstoffen, maar om het bronmateriaal (de zogenaamde ‘seedlots’)

Op de website van het ministerie van VWS is gewoon het feitelijke verhaal te lezen. De bronvermelding bij NU.nl geeft aan dat het ANP de informatie heeft verstrekt. Erg slordig van het ANP dan. En ook kwalijk. Vaccinatie is voor veel mensen in Nederland een gegeven, maar er zijn ook groepen die principieel weigeren te vaccineren. Deels vanwege geloof (de goddelijke voorzienigheid) en deels vanwege wantrouwen in overheid en bedrijfsleven. Ik heb mij laten vertellen dat dit niet zo’n groot probleem is, als de vaccinatiegraad maar hoog genoeg is. Dan ontstaat er groepsimmuniteit en zijn de niet-gevaccineerde mensen ook beschermd. Deze foutieve berichtgeving werkt wantrouwen in de hand (“Ik ga toch geen spul dat door een ontwikkelingsland, vol enge ziekten, geproduceerd is in mijn kinderen spuiten?”). En vaccinatie heeft al zo’n knauw gehad van de perikelen rondom de Mexicaanse griep. Onbedoeld (althans, daar ga ik vanuit) kan een foutief bericht als dit dus enorme effecten hebben!

Veel mensen zijn geneigd wat ze in de krant lezen of op nieuwssites voor ‘waar’ aan te nemen. Lees de reacties maar eens op het bericht over het NVI op NU.nl. Dat kan dus helaas niet. Telkens weer moeten we onderzoek doen naar de feiten. En dat geldt niet alleen voor maatschappelijke thema’s, maar net zo goed voor alles in en rondom organisaties. Wat zijn de echte problemen en wat zijn de echte oorzaken? Helaas kost dat tijd. Tijd die we veelal menen niet te hebben. Ik wil er graag voor pleiten deze tijd te maken. Enerzijds vanwege de effectiviteit: met de juiste infromatie kun je werken aan de juiste dingen. Maar anderzijds juist ook vanwege de efficiëntie (tijdwinst). Hoe zonde is het niet om gesprekken te voeren en acties te ondernemen op basis van onjuiste informatie? Dat is net als een aderlating; bloed dat voor niets vloeit…

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

