duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Crisis? What Crisis?

Ik was deze week aanwezig bij een presentatie van Guido Thys, een Belgische Nederlander die zichzelf ‘bedrijfsverloskundige’ noemt. Heerlijk om weer eens een positivo te horen (het is al ruim drie maanden geleden dat ik het boek van Ridley gelezen heb). Zijn verhaal deed me denken aan de titel van de plaat van Supertramp uit 1975: Crisis? What Crisis?

Thys illustreert krachtig dat wij (bijna) allemaal nogal vreemd met het huidige economische tij omgaan. Het is namelijk ‘normaal’ dat het jaren goed gaat, en dan weer jaren slecht. Het gemiddelde is wat we rationeel als ‘normaal’ zouden kunnen bestempelen. Wat echter gebeurt, is dat we steeds weer de pieken als ‘normaal’ beschouwen. En omdat we dat doen, valt het natuurlijk veel zwaarder als het slecht gaat. De verschillen zijn dan wel erg groot. (*) We zullen moeten leren anders te kijken naar het economisch tij. Daar hoort bij dat we accepteren dat het soms minder gaat. En daarnaar handelen. Thys quoot de bekende song van Billy Ocean: When the going gets tough, the tough get going!

Een beeld dat bij mij is blijven hangen, is de foto die Thys liet zien van een geknapte boom. Hij stelde de vraag wat de oorzaak was van de geknapte boom: de wind of de boom zelf? Daarna toonde hij een foto van het skelet van een dinosauriër. En hij stelde de vraag wat de oorzaak was van het doodgaan van de dinosauriër: een meteoriet of de dinosauriër zelf? In eerste instantie denk je bij de boom al snel: de wind. Echter, lang niet alle bomen knappen om. Bij de dinosauriër is het duidelijk, want er is er geen meer over. Maar bij de boom, zou het dan aan de boom zelf liggen…?

Thys veronderstelt dat we op dit moment in een opeenstapeling van veranderingen zitten. Aanpassingsvermogen is daarom belangrijker dan ooit. Dat geloof ik ook. Er zullen meer bedrijven omvallen omdat ze het huidige tempo niet aankunnen. Er is teveel ‘achterstallig onderhoud’. Tijdens economische pieken pikken alle bedrijven een graantje mee. Maar als het ‘normaal’ gaat of slechter dan dat, zullen vele bedrijven dat niet kunnen opvangen. Bedrijven die, om wat voor reden dan ook, onvoldoende toegevoegde waarde aan hun klanten bieden. Om dan ook maar muzikaal af te sluiten quoot ik graag uit de reggaesong Bad Boys van Inner Circle. “Bad boys bad boys, whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for you?

(*) Noot: Ik zie een sterke gelijkenis met het Nederlandse voetbal; de verwachtingen zijn altijd zo hoog, dat het eigenlijk alleen maar tegen kan vallen…

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: