duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Facebook; het begin van het einde?

18 mei jongstleden was het dan zover: de lancering van Facebook op de beurs. Al jaren werd er gewacht op weer eens een grote beursintroductie: dit was er zeker een; de verwachte opbrengst zou maximaal € 18,4 miljard bedragen. De beursgang viel enigszins tegen; er werd ‘slechts’ € 16 miljard opgehaald. De koers daalde de afgelopen dagen sterk: van $ 38 (introductiekoers) naar $ 35 (21 mei) tot $ 31 (22 mei). Er wordt een onderzoek gestart naar de rol van de banken en deze worden zelfs door beleggers voor de rechter gedaagd. Veel slechter kun je niet beginnen, toch?

Vorige week heb ik De Prooi, vertolkt door het Nationaal Toneel, gezien in de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Een prachtig stuk op basis van het boek van Jeroen Smit, waarin de ondergang van ABN AMRO uiteen wordt gezet. Eén van de grote fouten van ABN AMRO die aan bod komt, is de begeleiding van de beursgang van World Online. ABN AMRO heeft destijds voor ik meen € 350 miljoen aandelen moeten kopen om een vrije val van de koers te voorkomen. Maar het hielp niet genoeg; de koers zakte als een pudding in elkaar. Als Tiscali World Online overneemt, leveren de aandelen nog slechts 17% van de introductiekoers op. Dit fiasco wordt gezien als één van de grote bubbels in de internetzeepbel.

In 2000 klapt (dus) de internetzeepbel. Het zou jaren duren voor er weer een beetje vertrouwen in de beurswaarde van IT komt (enkele uitzonderingen daargelaten). In 2004 heeft Google wel een succesvolle beursgang, net als Groupon en LinkedIn in 2011. Alle seinen leken voorzichtig op groen te staan. Maar toch valt de beursgang tegen (alhoewel Herbert Blankesteijn daar een andere, interessante mening over toegedaan is). Wat zal er nu gebeuren? Gaat Facebook de belofte waarmaken? Of blijkt het weer een zeepbel? Gewoon de zoveelste hype die overwaait (vergelijk Hyves). Ik weet het natuurlijk ook niet. Wat ik wel weet, is dat ik aandachtig ga aanschouwen hoe Mark Zuckerberg, oprichter van Facebook vanaf nu gaat handelen. In The Social Network hamert Sean Parker (o.a. oprichter van Napster) er bij Zuckerberg op dat hij zo lang mogelijk moet wachten met investeerders betrekken. Dat zou volgens Parker zijn eigen koers gaan belemmeren. Dat geluid heb ik veel teruggehoord in gesprekken met succesvolle ondernemers die ik onlangs heb gesproken. De basis van een succesvol bedrijf is nooit winst maken. Dat is slechts een resultaat. De basis is een goed idee waar de oprichter echt in gelooft en waarin hij mensen mee krijgt. En daar zit volgens mij nu juist een probleem van naar de beurs gaan. Aandeelhouders willen maar één ding: winst maken. Zoveel en zo snel mogelijk. Ze voelen zich op geen enkele manier betrokken bij het bedrijf. In moeilijke tijden zijn ze geen steun, maar keren ze het bedrijf de rug toe en gaan ze door naar de volgende kans op snelle winst. Een bestuurder van een beursgenoteerde onderneming staat daarmee voor een stevige uitdaging: gaan voor zijn geloof (en dat van zijn mensen) én zijn aandeelhouders tevreden houden. Ik ben erg benieuwd hoe dat Zuckerberg zal afgaan.

Overigens wordt de dynamiek van een beursgenoteerde onderneming pijnlijk zichtbaar in De Prooi. De topman, Rijkman Groenink, heeft een eigen visie op wat zal leiden tot succes van de bank. Maar hij kiest voor een koers waarvan de verwachting is dat de aandeelhouders deze zullen waarderen. Uiteindelijk blijkt het vis noch vlees. ABN AMRO kent te weinig synergie, waardoor het een makkelijke prooi wordt voor een consortium van overnamekandidaten, die samen een flink bedrag op tafel kunnen leggen om later de boel te splitsen. De rest is bekend…

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: