duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Keer het om!

Begin deze maand ging er een schok door Limburg: Mitsubishi trekt de stekker uit NedCar in Born. Geen leuke boodschap natuurlijk voor de gemeente en de provincie, maar al helemaal niet voor de 1.500 medewerkers van NedCar. Volgens goed Nederlands gebruik wordt er dan ook gestaakt. Met de staking wil het personeel laten zien dat ‘de mensen zich niet als makke schapen naar de slachtbank laten leiden’, aldus de vakbonden. De werknemers van NedCar leggen woensdag het werk opnieuw neer. Volgens mij geen verstandig besluit.

Ik ben vaker betrokken geweest bij reoganisaties. Ik begrijp de heftige emoties die erbij komen kijken. Ik begrijp de angst voor het verliezen van een baan. En ik begrijp dat het economisch tij nu al helemaal niet gunstig lijkt om zonder werk te zitten. Toch plaats ik mijn vraagtekens bij het nut van de staking bij NedCar. Ik waag graag een poging om er eens anders naar te kijken.

NedCar vormt een belangrijk onderdeel van de Nederlandse industriële geschiedenis. In 1965 wordt besloten tot uitbreiding van de productiecapaciteit voor Van Doorne’s DAF personenwagens en in 1967 wordt NedCar in Born geopend. Begin jaren ’70 neemt Volvo een belang in DAF en in 1975 wordt dat zelfs een meerderheidsbelang. Ook de naam van DAF verandert geleidelijk in Volvo. Tot 1991 worden er diverse Volvo’s in Born gebouwd, waaronder de inmiddels legendarische 480.  In 1992 ontstaat NedCar uit een joint-venture tussen Volvo, Mitsubishi en de Nederlandse staat. In 1995 rollen Volvo’s S40, V50 en Mitsubishi’s Carisma uit de NedCar-fabriek. In 1999 treedt de Nederlandse staat uit de joint-venture. Direct daarna wordt bekend dat Ford de personenwagen-divisie van Volvo overneemt. In 2001 koopt Mitusbishi, inmiddels voor 37% in handen van DaimlerChrysler, Volvo uit en wordt 100% eigenaar van NedCar. In 2004 rollen de laatste Volvo’s uit de NedCar-fabriek. NedCar produceert vanaf dan alleen nog maar Mitsubishi’s en de Smart ForFour (DaimlerChrysler), die tot medio 2006 in productie blijft.

In Born worden momenteel dus al ruim vijf jaar alleen maar Mitsubishi’s gebouwd. Nou is er op zich niets mis met Mitsubishi. Maar dat is eigenlijk ook direct mijn bezwaar. Mitsubishi is een nogal saai en grauw merk. Niets mis met een Mitsubishi. Hartstikke degelijke auto’s, maar verre van spannend. Uit het bekende onderzoek van Censydiam  komt naar voren dat Mitsubishi bijna onderaan staat qua merkaantrekkelijkheid. Toegegeven, deze cijfers zijn uit 2003, maar of dat nou wezenlijk is veranderd, ik betwijfel het. Dus tja, niet echt een merk waar je vol trots voor gaat. Dat was wel anders in de tijden van DAF en Volvo, dat in de subtop staat van merkaantrekkelijkheid. Auto’s met een eigen gezicht. DAF was ontegenzeggelijk ‘Neerlands trots’.  Maar ook de kleinere Volvo’s die door NedCar gemaakt werden, mochten er zijn. Persoonlijk was ik ook wel gecharmeerd van de Smart Forfour, dat weer eens een écht andere auto was. Superkwaliteit ook, maar helaas te prijzig. 

Mijn hart ging dan ook sneller kloppen toen ik het volgende bericht las: Mini nieuwe gegadigde NedCar. Mini! Het ultrahippe automerk, onderdeel van de BMW-groep. BMW, de nummer één qua merkaantrekkelijkheid. Wát een kans! Oude tijden kunnen herleven, NedCar kan weer écht coole auto’s gaan maken! Zouden de harten van de 1.500 medewerkers van NedCar, waarvan een groot deel nog aan legendarische auto’s heeft gesleuteld,  niet ook een slag hebben overgeslagen? Van ultragrijs naar überhip? Wát een kans!

Ik moest direct denken aan de strategie van het omkeren van Berthold Gunster, één van zijn 15 strategieën binnen het ‘omdenken‘. Gunster stelt dat problemen vaak ‘vastgedacht’ zijn; ze worden groter en groter, komen van de regen in de drup. Om uit dit vastdenken te kunnen geraken, is ‘omdenken’ vereist; het beschouwen van het probleem als een mogelijkheid. Daar is wel ‘handbagage’ voor nodig:

  • Stop vastdenken
  • Accepteer de realiteit
  • Neem goed waar (feiten)
  • Denk niet in problemen
  • Laat stress en onzekerheid toe

Met deze handbagage zouden de NedCar-medewerkers een hele andere, positieve, koers kunnen varen. Niet staken, maar juist twee keer zo hard werken als normaal. Overtref de succesverhalen die er al zijn, en die ik hier nog niet eens genoemd heb. En vertrek met een delegatie naar BMW om ze te overtuigen van jullie capaciteiten. Doe ze een voorstel waar ze geen nee tegen kunnen zeggen. En laat dat niét afhangen van Mitsubishi. Juist niet, toon je eigen kracht. Laat jullie hart spreken; jullie maken toch veel liever Mini’s! Als je Mitsubishi’s al zo goed in elkaar kunt zetten, moet je nagaan wat er gebeurt als jullie echt spannende auto’s mogen bouwen. Laat zien dat BMW een proactieve, superkwalitatieve partner kan binnenhalen, in plaats van ‘een stelletje lastpakken’. Grote kans dat deze aanpak meer oplevert dan staken in Den Haag. En wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren? Dat je alles actief hebt geprobeerd om te slagen, maar dat het toch niet is gelukt? In mijn ogen een heel wat nobelere gedachte dan dat je stakend (passief) ten onder bent gegaan… Ik zou zeggen: ten strijde!  

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: