duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Gedrevenheid bij Ford; ontwikkeling van de S-Max

De S-MAX is een grote ‘Multi-Purpose Vehicle’(MPV) die geproduceerd wordt door Ford. De auto werd op de Autosalon van Genève in 2006 gepresenteerd. De auto is bedoeld als sportieve variant van de MPV’s en past tussen Ford’s grote MPV Galaxy en de kleine MPV Focus C-MAX. Het unieke concept sloeg aan bij veel Ford-rijders, maar wist ook veel vreemd merkrijders te overtuigen. De auto werd eind 2006 benoemd tot Auto van het jaar 2007 en heeft ook daarna nog vele prijzen in de wacht gesleept, zoals Britain’s best MPV in 2008, 2009 en 2010. De S-Max wordt in de jaarverslagen van Ford steevast genoemd als één van de succesnummers. 

Nou is bovenstaande een mooie prestatie, maar ook niet zo heel bijzonder. Ieder jaar is er wel een nieuwe ‘Car of the Year’. Wat het verhaal van de S-Max bijzonder maakt, is de wijze waarop deze auto er is gekomen. Het was geen bijzonder strategisch inzicht van Ford dat er een behoefte was in de markt voor een dergelijk model (i.c. een sportieve MPV). Er was überhaupt vanuit Ford geen intentie om deze auto te maken. Een aantal engineers van Ford heeft de auto ‘voor de lol’ in hun eigen tijd ontworpen. En ze waren zo content met het resultaat, dat ze het hebben voorgelegd aan de directie van Ford. Deze was dolenthousiast en heeft groenlicht gegeven voor de ontwikkeling van de auto. 

In TopGear-magazine (april 2011) wordt gesteld: “Het stelletje ingenieurs dat geheel op eigen houtje besloot dat het misschien wel aardig zou zijn een wat sportievere variant van het soccer-mum-busje Galaxy te ontwerpen, verdient bij Ford intern een standbeeld.” Goed plan. Maar ik vind het eveneens bewonderenswaardig dat de organisatie in staat is gebleken ruimte te geven voor het ontplooien van een eigen idee, het kunnen bespreken van dit idee en het idee vervolgens ook op waarde in te schatten! Wie krijgt dat standbeeld…?

Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: