duurzaamsucces

Wat maakt organisaties duurzaam succesvol?

Built to last

Collins & Porras hebben zes jaar lang onderzoek gedaan naar wat buitengewone, ‘visionary’ organisaties onderscheidt van gewone organisaties. De 18 organisaties die in het onderzoek zijn meegenomen, bestonden destijds gemiddeld ca. 100 jaar en leverden (dus) duurzaam resultaat; de ontwikkeling van hun aandelenkoersen was gemiddeld 15 keer beter dan de index sinds 1926. 

Collins & Porras zijn tot het inzicht gekomen dat enkele (organisatiekundige) mythes niet opgaan. Enkele van deze mythes die ze bespreken:

  • Om een bedrijf te starten, is een groots idee nodig
  • ‘Visionary companies’ vereisen charismatische leiders
  • ‘Visionary companies’ hebben winstmaximalisatie als hoogste doel
  • ‘Visionary companies’ focussen op het verslaan van de concurrentie
  • Om een organisatie op te schudden kan het beste een CEO van buitenaf worden betrokken.

Collins & Porras onderscheiden 6 tijdloze elementen om een ‘visionary company’ te bouwen.

  1. Make the company itself the ultimate product; be a clock builder and not a time teller (only 3 out of  18 organisations began life with a great idea)
  2. Build your company around a core ideology (core values and a sense of purpose beyond just making money)
  3. Build a cult-like culture (with four characteristics: fervently held ideology, indoctrination, tightness of fit and elitism)
  4. Homegrow your management (in only 2 out of 18 companies outsiders were hired  to lead a visionary company)
  5. Stimulate progress through ‘Big Hairy Audacious Goals’, experimentation and continuous improvement (counterbalance the fixed core ideology with a relentless drive for progress that promotes change, improvement, innovation and renewal)
  6. Embrace ‘the genius of the and’ (and ban the tyranny of the ‘or’)
Advertenties

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: